Vid lunchmöte den 13 februari var det dags för 2022 års stipendiat inom journalistik (Reportrar utan gränser) att hålla KP-föreläsning genom Erik Halkjaer. Klubbmedlemmarna ställde upp för sin stipendiat – vi var över 20 personer som ville lyssna på Erik.

Erik Halkjaer, är ordförande för Reportrar utan gränser Sverige (RSF Sverige) och chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Sveriges Natur. Tidigare chefredaktör på tidningen Omvärlden och mångårig frilansjournalist med globalt fokus, särskilt på Latinamerika.

Han inledde med att berätta om att tidningsvärlden i Sverige ägs av 5 olika företag, och man kan fråga sig på vilket sätt en sådan koncentration av makt gynnar pressfriheten. För dig som vill veta mer om detta kan du genom länken nedan ta del av mediestudiers årsrapport som ger en fingervisning om sakernas tillstånd. Titta bl.a. på sidan 14 med rubriken ”Ägarkoncentrationen fortsätter att öka”.

Dagens lunch var Biff á La Lindström”, med potatis, inlagd gurka och supergod sås, i vanliga fall brukar jag ta en bild på maten men just den här dagen var jag tydligen så hungrig att jag bokstavligen kastade mig över maten direkt och glömde bort fotograferingen.

Vinlotteriet gick verkligen bra – Jan C hade köpt lotteri och som bekant är det bilder på våra vinlotteriet, flygare som han är tog han flygplansbilden – och ja, du gissar rätt han var en av vinnarna! Överraskad och glad blev han. Så även Karin som vann en flaska vin för första gången som medlem. Om ni tittar på fotografierna kommer ni att se att alla andra blev också glada över dessa värdiga vinnare.

Här kan du se hela föreläsningen och även ta del av presentationsbilderna.

Presentationsbilder