Glädjande att så många medlemmar valde att komma på årsmötet! Årsmötet bjöd på härliga diskussioner bland annat om att fusionera 3 klubbar.

Resumé över årsmötesförhandlingar vid vårt lunchmöte den 5 december 2022

Måndagens lunchmöte inleddes med en delikat pocherad fiskfilé med och vit vins sås. Mycket smakrik och som vanligt god.
Vi hade besök av assisterande guvernör George Tsiouras med hustru Tina som hade besökt Östersjöprojektets projektmöte före lunch. Han är medlem i Nynäshamns Rotary Klubb och bor i Sorunda.

Till årsmötet var det – mycket glädjande – 19 klubbmedlemmar som var närvarande.

Jag som sittande president fick äran att leda årsmötesförhandlingar vilket jag tackade så mycket för och valde Elisabeth Wennerholm att föra protokoll.

Den sedvanliga dagordningen drogs igenom och den viktigaste punkten ansvarsfrihet för styrelsen besvarades med ett Ja.
Valberedningens förslag till styrelse och kommande valberedning antogs.

Som övrig fråga anmälde jag att styrelsen ville ha en indikation från deltagarna om inriktningen på antalet medlemmar i klubben som idag är 41 stycken. Anledningen till frågan är att det inkommit fråga från två andra klubbar: Stockholm (Söder och Sergel) att få gå över till Skanstull. Skälet till fråga är att de har dåligt med uppslutningen vid deras möte och stora svårigheter att besätta de olika funktionerna i styrelsen.

Det blev en mycket livlig diskussion med inlägg från flertalet närvarande. Sammanfattningsvis uppfattade jag att det är stora svårigheter med att fusionera sig med annan klubb. Däremot kan ju enskilda medlemmar i de berörda klubbarna söka ”transfer” till vilken annan Rotaryklubb som helst. Vår inställning skall då vara att enskilda ansökningar om medlemskap skall göras och ett rekommenderat antal i vår klubb bör vara runt 50 medlemmar. Det var ett par inlägg som framhöll att ”Skanstulls andan” var viktigare än en kraftig utökning av antalet medlemmar.

Årsmötet avslutades med vinlotteriets dragning (idag julöl) som genomfördes med Assisterande guvernören som först talade lite om sig själv och tackade för att han fått närvara och därefter drog de olika vinstlotterna.
Eva von Scheele vann 1 stor och 3 små flaskor julöl.
P-G Jönsson vann 3 små flaskor julöl.
Sven Rudberg vann 1 flaska julöl.
Lunchmötet klingades av.
Vid pennan