Den amerikanska ambassadören Erik D. Ramanathan
var inbjuden talare idag, ett intercitymöte anordnat av Stockholm Söder Rotaryklubb. Det var en mycket intressant föreläsning där vi fick ta del av ambassadörens syn på det som förenar USA och Sverige bland annat.
Det som är härligt med intercitymöten är bland annat fullsatt sal!
Det rådde en viss julstämning i salen, Granen stod grann och julpyntet på plats och kristallkronorna putsade – ja, det kändes verkligen att julen är nu nära.

Spännande att få USA:s ambassadör på besök, med sig hade han sin medarbetare Julie Drakou som Ulf Bergman och jag har varit i kontakt med inför den här dagen. Kostym och finklänningarna var på en sån här dag 😊 Jag som sköter filmandet, fotografering med mera var på plats tidigt för att säkerställa allt det tekniska. … och så anlände Erik och Julie. De anvisades till honnörsbordet där Björn Westerberg (president Stockholm Söder och vår president Lennart Petersson var placerade. Tekniken var på plats, gästerna anlände. Vår klubbmästare Christina Möller minglade och såg till att allt ska flyta som det var tänkt. Hon är en mästare att mingla och vara värdinna. En viss förvirring rådde om ambassadören skulle tala före lunch eller efter lunch, men det beslutades att vi skulle ta det efter lunchen.
Dagens rätt var röding med tillbehör. Något vinlotteri hade vi inte den här dagen så Jonas kunde koppla av.

Ett härligt sorl ljöd i salen när över 60 personer pratade med varandra. En dam närmade sig mig och frågade var hon kunde sitta för att höra bra. Jag försäkrade henne att jag skulle se till att alla använde mikrofonen.

Fotografering av presidenterna tillsammans med ambassadören tog plats och för en gångs skulle fick jag själv vara med.
Jag talade med ambassadören om hur glad jag är över att Costco har etablerat sig i Sverige och fick då veta att hans familj handlar där också… så, istället för att säga cheese utropade både han och jag glatt COSTCO! Du undrar nu säkert vad Costco är för något, eller? Costco är en amerikansk grossistkedja som har nu etablerat sig i Arninge köpcentrum, de har allt mellan himmel och jord – alltifrån TV, kyl till mat med mera. Du kan läsa mer om deras verksamhet HÄR-

Presidenten Björn Westerberg från Stockholm söder Rotaryklubb försökte få uppmärksamhet för att välkomna alla och speciellt våra gäster. Vi åt den utsökta rödingen och sedan presenterades ambassadören Erik som utrustades med mikrofon och intog scenen.

Vill du veta mer om hans bakgrund kan du läsa hans biografi HÄR.  Rubrik saknades för dagen så ingen visste vad ambassadören skulle prata om 😊
Vår klubb tackade ambassadören och överräckte en bok om fika skriven av Stina Almroth, boken är på engelska och kommer säkerligen att ge ambassadören en inblick i den svenska fikakulturen. Du kan köpa boken HÄR.

När allt var klart kallade Christina på mig att Lennart ville tala med mig. Jag undrade vad sjutton har jag gjort nu 😊. Så förvånad när jag fick en flaska champagne som tack för mina insatser från klubben, så… Tusen Tack kära klubbmedlemmar för uppskattningen, jag blev rörd till tårar nästan.

Nästa gång!
Några av oss kommer att ses den 14 december när det är julbord på Odd Fellow – sedan är tar vi julledigt och ses nästa gång måndagen den 16 januari 2023!

Önskar er alla

En God Jul & Ett Gott Nytt År