Det kom ett mail från Rotary International President – jag är nästan säker på att många av er har missat det.  Brevet handlade om ny uppförandekod för alla Rotarianer som inom Rotary benämns DEI (Diversity, Equity, Inclusion) som fritt översatt innebär uppförande kod för mångfald, rättvisa och inkludering.
Här kan du ta del av den mail som kom på svenska samt originalmailet på engelska. engelska samt en översättning.
Detta ä ren komplement till 4-frågeprovet:

Kära Rotarymedlem,

Vi är dedikerade till att förbättra din Rotaryupplevelse genom att stödja det som är viktigt för våra medlemmar. Du har konsekvent sagt till oss att du vill att Rotary ska vara en plats som hyllar mångfald, som till fullo representerar våra samhällen och som erbjuder alla medlemmar rättvisa möjligheter att frodas.
Du inser också att omfamning av mångfald, rättvisa och inkludering (DEI) kommer att göra det möjligt för oss att göra mer meningsfullt arbete samtidigt som vi engagerar oss med människor som vet att de kommer att värderas för de egenskaper som gör dem unika. Dessa känslor förstärktes förra året av de mer än 31 000 medlemmar runt om i världen som svarade på vår första DEI-undersökning.
För att säkerställa att principerna om mångfald, rättvisa och inkludering är förankrade i allt vi gör, har RI:s styrelse, med ledning av DEI Task Force, stärkt vårt engagemang för DEI och vidtar åtgärder som svar på undersökningsresultaten.

Vår DEI uppförandekod
Vad vi säger och hur vi beter oss spelar roll. Även om yttrandefrihet är viktigt måste vi ta ansvar för hur våra ord och handlingar kan påverka andra. Styrelsen har godkänt en ny DEI:s uppförandekod för att hjälpa Rotarymedlemmar att skapa och upprätthålla en miljö som är samarbetsvillig, positiv och hälsosam för alla.
Enkelt uttryckt ber DEI:s uppförandekod dig att:
• Använd ett respektfullt språk
• Var stödjande
• Främja en välkomnande och inkluderande miljö
• Fira mångfald
Alla Rotaryledare, från klubbpresidenter och distriktsguvernörer till direktörer och förvaltare, förväntas tillämpa DEI:s uppförandekod på ett enhetligt sätt för att hjälpa medlemmar att inse vilken inverkan deras ord och handlingar kan ha på andra människor.
Om du upplever beteende som inte överensstämmer med DEI:s uppförandekod, har du sätt att reagera:
• Om situationen kan lösas genom diskussion, vänligen prata med personen direkt. Ofta gjorde den person som sa något eller handlade på ett sätt som fick andra att känna sig utestängd, marginaliserad eller måltavla  det inte avsiktligt. Även om det kan förekomma misstag, felsteg och obekväma samtal längs vägen, kommer denna dialog att leda till en bättre och starkare Rotary.
• Om en diskussion inte är möjlig eller om situationen involverar någon i en ledarroll eller en annan klubb, kontakta Rotarys klubb- och distriktssupportpersonal, som kommer att granska informationen och följa upp på lämpligt sätt.
• Om du är i fara eller om din säkerhet är osäker, kontakta lokala brottsbekämpande tjänstemän och meddela klubbens och distriktets supportpersonal.
Som organisation är vi starkare när vi tar till oss den mångfald som finns i våra klubbar och samhällen. Vi är mer effektiva när vi erbjuder en värdefull, inkluderande upplevelse som ger rättvisa möjligheter för människor att tjäna, leda och delta med oss. För att Rotary ska växa och bli en mer dynamisk organisation måste vi ta DEI på allvar. Och med ditt stöd kommer vi att lyckas.

Vänliga hälsningar,
Shekhar Mehta, RI:s president
och RI:s styrelse 2021–22

Du kan stödja DEI i Rotary genom att:
• Genomföra de DEI-kurser som finns tillgängliga i Learning Center
• Besök rotary.org/dei för mer information
• Kontakta din klubb- och distriktssupportrepresentant om du behöver hjälp