Lennart plingade i klockan och presenterade dagens föredragshållare Karin. Lunchen bestod av kalvstek. Du som är medlem kan se hennes föredrag via speciallänk som du får i Nyhetsbrev 8(2023. Filmen är inte offentlig.
Det är alltid lika trevligt att lyssna på ego-föredrag. Måndagen den 20 februari var det Karin von Scheele Petterssons tur att göra det.

Karins morföräldrar kom till Sverige från Estland som ”båtflyktingar”. Hennes närmaste familj bestod av mamma, pappa och en bror. Hon är född 1976. och uppvuxen i Segeltorp utanför Stockholm. Hon flyttade till Vasastan Stockholm när hon var 22 år och bor fortfarande där, mitt i smeten.

Maken Bengt och sönerna Arthur, August och Baltsar

Med en kandidatexamen i företagsekonomi (2002) i bagaget började hon arbeta i olika roller inom bank- och finanssektionen. Hon gifte sig med Bengt: de har 3 barn tillsammans, Arthur 15 år, August 13 år och Baltsar 11 år
Karin nöjde sig inte med en examen – började plugga genusvetenskap vid Stockholms universitet och fick ytterligare en kandidatexamen 2016.

Karin ger intryck av att vara en vetgirig person som vill lära hela tiden. Utöver allt detta började hon studera estniska språket vid Uppsala universitet, allt detta med tre barn och familj 😊
2021/2022 gjorde hon en helomvändning och började studera vid Södertörns Högskola – den här gången var det en speciell kurs i journalistik för akademiker.

Hon arbetar numera som skribent och kommunikatör på Handelsbanken. På sidan om frilansar hon som journalist och reporter – har publicerade artiklar i Dagens Industri, Sala Allehanda, VLT och Fagersta-Posten.

Karin brinner för: Frihet, demokrati, jämställdhet, utbildning och idrott
För övrigt är hon intresserad av att skriva, fotografera, modern historia, samhällsfrågor, antikviteter, mode, inredning, design, second hand och löpning.

Man undrar var Karin får all sin energi? Supertrevligt att ha dig som medlem bästa Karin, du har mycket att tillföra klubben.