Verkligen intressant att lyssnar på GD Therese Mattsson. som är generaldirektör för kustbevakningen. Rubriken under vilken hon talade var "Tre uniformer".
Det var verkligen intressant att lyssna på Therese. Vi var alla överens om att vår respekt för sakkunniga GD ökade efter den här föreläsningen. Hon berättade personligt om sina olika uppdrag som hon har haft.
Jurist från början (examen 1982 vid Uppsala universitet) - började hon ägna sin karriär i allmänhetens tjänst. Först på skatteverket, sedan notarie vid länsrätten i Skaraborgs län. Genomgick polischefutbildning vid polishögskolan 1989.
Hon har också arbetat inom SÄPO,
Under 8 år var hon verksam som biträdande chef för Huvudenheten för utredning och spaning vid Rikskriminalpolisen-

Hon har också arbetat vid regeringskansliet som chef för krishantering. Det varade inte länge innan hon fick ny uniform som chef för Tullverket.
Sedan den 1 juni 2018 är Mattsson generaldirektör och chef för Kustbevakningen.
Frågan ställdes: vilken uniform är snyggast tycker du?
  • Det jag har nu såklart 😊 svarade hon.
Du som är medlem har fått länk skickat till dig där du kan se videoupptagning från föreläsningen. Sprid inte länken. Det är Therese önskemål att endast klubbens medlemmar får se videoupptagningen. Vilket vi alla ska respektera. Så känn dig priviligierade.