Idag fick vi besök av Göran Milbert som är chef för polisenheten inom justitiedepartementet. Verkligen intressant föredrag. Vi hade hur många frågor som helst - Vi hann inte med allt, så vi får bjuda in Göran igen. Här kommer kort referat av föredraget.
Referat av föredrag för Rotary Skanstull den 19 september 2022 av Göran Millbert, chef för polisenheten vid Justitiedepartementet
Göran Millbert inledde med en kort beskrivning av sin bakgrund. Han är jurist och utbildade sig på 90-talet till polischef. Han har därefter arbetat som polischef i olika befattningar (länskriminalchef, polisområdeschef, stabschef, bitr. länspolismästare) i cirka 20 år, mestadels i Norrbotten och på dåvarande Rikspolisstyrelsen. Han har varit chef för polisenheten vid Justitiedepartementet sedan 2013.

En överblick över var regeringskvarteren är belägna gavs. Därefter beskrevs Regeringskansliets (RK) uppdrag att stödja regeringen i dess uppgift att styra riket och förverkliga sin politik. RK består av 11 departement och av Statsrådsberedningen och Förvaltningsavdelningen. 4 procent av medarbetarna är politiskt tillsatta och får lämna vid ett regeringsskifte.

Justitiedepartementet har omkring 400 medarbetare och 15 sakenheter, med ansvar för lagstiftning, internationellt samarbete och myndighetsstyrning. En organisationsskiss visades. Den politiska nivån på departementet består i dagsläget av två statsråd, fyra statssekreterare och politiskt sakkunniga/pressekreterare.

Regeringskansliet som arbetsplats: Händelsernas centrum. Fokus på leverans. Regeringen har fyra år på sig att visa handlingskraft och regeringsduglighet. Tjänstemannarollen och gränsdragningen mellan politiker och tjänstemän är viktig. Det finns en politisk stab som bearbetar tjänstemannaprodukterna. Tjänstemannarollen ställs på sin spets i valtider. Tjänstemännen arbetar åt regeringen, inte partier i regeringen. Beredningsgången i RK är också speciell. Regeringsbeslut bygger på konsensus, så alla produkter behöver vara gemensamberedda med alla berörda departement och enheter. Det gör också att det finns en viss förhandlingskultur inom RK, dvs. ett givande och tagande för att komma överens.

Vad utmärker Ju/PO? Stor enhet, 30 anställda. Högt medialt/politiskt tryck. Enheten ansvarar för internationellt förhandlingsarbete på polisområdet, främst inom EU samt myndighetsstyrning av Polismyndigheten och Säkerhetspolisen. I det internationella arbetet bereder enheten Sveriges ståndpunkter, företräder Sverige i förhandlingar och genomför EU:s olika rättsakter. Myndighetsstyrningen sker genom normgivningsmakten (lagar och förordningar), utnämningsmakten (regeringen utser de högsta cheferna), kontrollmakten (JO, JK, Riksrevisionen m.m.), ekonomisk styrning (budgetprocess, regleringsbrev, myndighetsuppdrag) och annan styrning (dagliga kontakter, månadsmöten med myndighetschefen m.m.)

Aktuellt på Ju/PO: Ny regering. Troligtvis klart nästa vecka. Budgetproposition ska då tas fram inom tre veckor och det kommer troligen att bli mycket att göra för tjänstemännen. Polismyndigheten har fått stora anslagsförstärkningar de senaste åren och fokus är fortfarande på polisens tillväxt (10 000 fler). Sthlm har problem med personalförsörjningen. De stora förstärkningarna ställer också krav på uppföljning av effektivt resursutnyttjande. Den organiserade brottsligheten är också i stort fokus. Stort antal åtgärder har vidtagits i form av bl.a. straffskärpningar och förbättrade verktyg för polisen. Nu behov av större socialt fokus för att minska nyrekryteringen. Det försämrade säkerhetspolitiska läget med invasionen av Ukraina är förstås också i fokus. Med det följer frågan om medlemskap i Nato och förhandlingar med Turkiet. Stor EU-aktivitet på brottsbekämpningsområdet och inom gränskontroll. Förberedelserna för Sveriges ordförandeskap i EU våren 2023 pågår för fullt.

En bild på hur den grova organiserade brottsligheten (GOB) är sammansatt visades. GOB har en förmåga att äta sig in i många legala samhällsstrukturer och omsätter mångmiljardbelopp varje år. Den rör sig mellan den legala och den illegala samhällssfären och målet är få in pengar. 12 myndigheter under ledning av Polismyndigheten samarbetar idag framgångsrikt mot GOB och har som fokus att gå efter pengarna, själva födkroken. Skjutningarna är toppen på isberget.

På den säkerhetspolisiära fronten är förberedelserna inför Nato-medlemskap och förhandlingar med Turkiet högaktuellt, liksom åtgärder mot det breddade hotet från statliga aktörer, främst Ryssland, Kina och Iran. Åtgärder vidtas också mot cyberhot. Det nationella cybersäkerhetscentret är under utveckling. Vad gäller den våldsbejakande extremismen utgör den islamistiska extremismen och högerextremismen det största hotet. Problematiken med IS-återvändare och utlänningar som utgör ett säkerhetshot, men som inte kan utvisas p.g.a. verkställighetshinder är andra exempel på hot mot Sveriges säkerhet. Ett stort antal åtgärder har vidtagits enligt regeringens terrorismstrategi och den politiska överenskommelsen mot terrorism.

Ett stort antal frågor ställdes, vilket gjorde att genomgången av krishantering, t.ex. attentatet på Drottninggatan 2017, Transportstyrelsen 2017, invasionen av Ukraina 2022 och påskupploppen 2022 inte hanns med.
Göran Milbert

Nä vi får bara bjuda in Göran igen -så enkelt är det.
Men Göran fick dra lotterna ur burken för vinlotteriet – Lennart och Christina vann varsin flaska – Hurra!
Tusen tack Göran!