Verksamhetsårets Rotarys internationella president Jennifer Jones har bland annat focus på mångfald inom Rotary – då passar det bra att kolla om du har vissa fördomar eller inte.
Undrar du ibland om du är fördomsfull eller inte? De flesta vill ju vara fördomsfria – men ingen av oss är vaccinerade mot fördomar. På den här sidan kan du faktiskt testa och se om du är fördomsfull eller inte. Det är vetenskapliga tester. Man kan välja bland olika tester t ex religion, hudfärg, ålder osv. Du väljer tester HÄR

IAT (Implicit Association Test) mäter styrkan i sambandet mellan begrepp (t.ex. svarta, homosexuella) och värderingar (t.ex. bra, dåliga) eller stereotyper (t.ex. atletiska, klumpiga). Huvudtanken är att det är lättare att svara när närbesläktade objekt delar samma svarsnyckel.
Du kan läsa mer om de olika testerna på IAT:s HEMSIDA

Mycket nöje!