Stockholm-Skanstull Rotaryklubb bildas och tar form
Embryot till Stockholm-Skanstull Rotaryklubb var sammanträffandet år 1970 i Stockholm Söder Rotaryklubb mellan bankdirektör Lennart Granander (Handelsbanken) och direktör Gunnar Isaksson, dåvarande chef för Hotell Malmen. De kunde då enligt gällande bestämmelser inte bli medlemmar i Stockholmsklubben men planerade tillsammans med disponent Olof Rudebeck (Tobaksbolaget) och apotekare Artur Cedergren, som båda var medlemmar i Söderklubben, att starta en ny klubb.

Rudebeck inbjöd på Söderklubbens vägnar till en informationsträff den 7 februari 1971 i Tobaksbolagets gästmatsal. Kontakten fortsatte med Cedergren som sammanhållande länk med träffar den 21 april och 25 maj på Malmen. Vid nästa träff den 14 september 1971 infann sig 19 personer. Gunnar Isaksson tillhandahöll supé för 26 kr(!), vilket inkluderade förrätt, varmrätt, öl och betjäning. Cedergren fungerade som ordförande och man beslöt att bilda Stockholms-Skanstull Rotaryklubb.
Till styrelse valdes: Lennart Granander, Georg Sjöblom (Postverket), Gunnar Isaksson, Hans Odemyr (Strögets Herrkläder), biskop Helge Fosséus, Arne Carlsson (Arne Carlsson AB) och Birger Nordin. Första lunchsammanträdet skulle hållas tisdagen den 18 september 1971 kl. 12.15.
Klubben var bildad. Klubbens upptagningsområde angavs av Söderklubben, från vilken den var en avknoppning, att omfatta en del av sydöstra Södermalm. Verksamheten fortgick nu med regelbundna veckosammanträden, och efter diverse pappersexercis med Europakontoret i Zürich och huvudkontoret i Evanston kunde Stockholm-Skanstull Rotaryklubb chartras den 7 december 1971 under ledning av klubbens förste president Lennart Granander
Charterfesten ägde rum den 1 februari 1972 vid en högtidssammankomst i Allhelgonakyrkan med efterföljande middag på restaurang Malmen. Närvarande var distriktets guvernör Carl Sebardt och givetvis klubbens faddrar Artur Cedergren och Olof Rudebeck liksom klubbens 24 charter medlemmar med damer. Dessutom deltog ett antal gäster från moderklubben Stockholm Söder RK och grannklubben Årsta RK.
Vid charterfesten gav dåvarande sekreteraren Georg Sjöblom en kort återblick på klubbens bildande och avslutade med att säga:
”Klubben har alltså kommit igång. Framåtskridandet kanske karaktäriseras av något stapplande gång, men det är ju normalt i barnaåren. Får skapelsen växa – dock inte alltför mycket - och samla erfarenhet ska väl gången bli fastare, stegen spänstigare och de beslut som skall fattas blir erfarenhetsmässigt bättre underbyggda. Alla måste vi dock vara medvetna om att vår klubb inte får bli något som bara styrelsen vill. Alla måste känna sitt ansvar för klubbens utveckling och framgång och på alla sätt bidra till att Stockholm­-Skanstull blir något alldeles extra”
Klubben står på stadiga ben och vi är alla överens om att Sjöbloms förväntningar från 1972 infriats nu vid vårt 25-års jubileum år 1997.
Vid guvernörbesöket i klubben i oktober 1974 framförde klubbstyrelsen som förslag till guvernören och distriktsstämman att kvinnor skulle ges möjlighet ”att bli medlemmar i Rotary, även om det enbart skulle gälla i Sverige”. Vi var ute alldeles för tidigt: Först 1989 fick kvinnor bli medlemmar i Rotary.
En fråga som ständigt återkom under klubbens första år gällde om en folder eller ett standar skulle överlämnas vid medlemmars besök i utländska klubbar, En folder blev klar i oktober1973. 1972 ansågs 1000 kr för dyrt för 25 standar, och vid sammanträdet den 10 oktober 1974 bordlades standarfrågan igen. Standar anskaffades emellertid så småningom men inte förrän 1977.
Vid decembersammanträdet närmast före julhelgen har enligt tradition, som snabbt etablerades, klubbens präst hållit en julbetraktelse.