Ytterligare en fantastisk KP-dag 17 april 2023. Glada
Stipendiater, DG med hustru Anna och god mat, bra tal – PHF utdelning, - ja vad kan man mer begäran.
Den 17 april hade vår klubb KP-dagen, det är en dag då klubben delar ut KP - stipendier i fyra discipliner.
Journalistik, brottsförebyggande, Rotary allm. humanitär och kultur.

Samling vid Odd Fellow som vanligt men ändå annorlunda. Den här dagen bjuds alla medlemmar på 2 rätters lunch. Det var oxfilé och rotfruktsgratäng med efterföljande rabarberpaj. Allt var supergott.

Vår Distriktsguvernör Jan König och hans hustru Anna var också närvarande den här dagen.

Det är mycket som ska klaffa. Bra väder ska beställas – 14 grader och fullt solsken – vem klagar då?

Gästlistan ska gås igenom och placeringskort, blommor, stipendieramar mm mm ska ordnas, ja – rätt och slätt rätt mycket ska vara på rätt plats i rätt tid. De två personer som har ansvaret för detta är vår fenomenala klubbmästare Christina Möller och Kåre Eriksson. De gör fantastiskt jobb varje år med detta. Tusen tack för detta.

Vår käre President Lennart Petersson hade en egen överraskning den här dagen och det var att dela ut en välförtjänt PHF till vår klubbmästare Christina Möller.

Ni kan se hela ceremonin i nedanstående video.

Hoppas att ni alla medlemmar uppskattar den här dagen lika mycket som jag gör😊
Det finns massor av bra fotografier som ni kan ladda ner via en länk som jag skickar till er. Alla bilder kommer att vara tillgängliga fram till måndagen den 24 april klockan 1700.

Kurt Perssons Minnesfond i Rotary Stockholm-Skanstull
Kurt Perssons Minnesfond skapades genom en donation av journalisten på Dagens Nyheter (tidigare på Svenska Dagbladet och på Göteborgs Handels- och Sjöfart Tidning), Kurt Persson, som var medlem av Stockholm-Skanstull Rotaryklubb under åren 1978 till 2004. Han var klubbens president 1985 – 1986. När han gick bort donerade han två tredjedelar av sin kvarlåtenskap till Stockholm-Skanstull Rotaryklubb och en tredjedel till sin födelseförsamling i Hanebo (Kilafors) i Hälsingland.

Klubben uppdrog åt en kommitté att tolka Kurt Perssons intentioner med donationen. KP-pengarna har på styrelsens uppdrag hela tiden diskretionärt förvaltats av en bank. Författaren Gösta Arvidsson fick uppdraget att teckna KP:s levnadsporträtt. Det har skett i boken Den hemlighetsfulle journalisten Kurt Persson, utgiven på Carlssons Bokförlag 2006.

Eftersom Kurt Persson var entusiastisk golfspelare spelas årligen sedan 2005 golftävlingen KP:s Memorial med efterföljande middag till vilken alla klubbens medlemmar är inbjudna.