Då var det dags för 2022 års stipendieutdelning till minne av Kurt Persson. I sedvanlig ordning firades stipendiaterna med pompa och ståt. Läs och se mer om dagen!
Stipendierna delas ut i fyra discipliner:
Journalistik
Rotary allmän humanitärt
Brottsförebyggande verksamhet och stöd till Brottsoffer
Kultur.
Nedan kan du läsa eller titta på video om vilka organisationer/personer det är som är årets stipendiater samt vilka som ingår i de olika kommittéerna och även deras motivering..
Som brukligt är börjar klubben med prisutdelningen – först därefter intas lunchen. Det var glada pristagare som vi mötte den här soliga dagen. De fick spela in en filmsnutt vid Kungsträdgården innan vi gick in till festsalen på Odd Fellow. Där var det Kåge Eriksson som hade en genomgång med prisdeltagarna om programmet och hur det hela skulle gå till. Christina Möller la en sista hand genom att fixa till bordsplaceringen. Dagen till ära hade vi också besök av vår distriktsguvernör plus assisterande guvernör.
Lunchen bestod av gravad lax med dillstuvad potatis och till efterrätt fick vi en underbar chokladmousse. Det var en verkligen en trevlig dag. Du som missade det har nu en möjlighet att se det här.

Moderatorer och arrangörer för dagen: Christina Möller och Kåre Eriksson. Tusen tack till er alla som är involverade i att arrangera dagen.

Journalistik
Kommittén för stipendier inom journalistik består av:
Per Striby
Eva von Scheele
Bo Aulin
Fredrik Ellwén
2022 års stipendiat inom journalistik är: Reportrar utan gränser.

Motivering
Reportrar utan gränser verkar för yttrande-och pressfrihet i världen. Outtröttligt arbetar organisationen för det fria ordet genom utbildning, kampanjer, föreläsningar, konferenser och lobbyverksamhet samt ger stöd till fängslade och utsatta reportrar.
Prismottagare:  Kjell Karlsten och Lars-Gunnar Erlandson

Kommittén för stipendier inom Rotary allmän humanitärt består av:
Christina Nygårdh
Christina Möller
HB Ekström
Per Berglöf

2022 års stipendiat inom Rotary allmän humanitärt är: Stiftelsen LÄXHJÄLPEN

Motivering

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultat fokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan. Med Läxhjälpens stöd når de gymnasie-behörighet med ökat självförtroende inför framtiden.
Prismottagare: Rebecca Stenström – vikarierande regionchef Stiftelsen Läxhjälpen

Kommittén för stipendier inom Brottsförebyggande / Brottsoffer består av:
Lennart Petersson
Louise Cederström
Jan Cedergren
Richard Orgård

2022 års stipendiat inom Rotary inom Brottsförebyggande / Brottsoffer är HEART STHLM center för upprättelse

Motivering
Verksamhet riktar sig till den som vill lämna en destruktiv livsstil – det kan handla om att bryta upp från ett beroende eller från kriminalitet – och förser deltagarna med effektiva redskap till rehabilitering och upprättelse. Den uppsökande verksamheten bedrivs i lokaler i Folkungakyrkan.
Prismottagare: Kjell Karsten

Kommittén för stipendier inom Kultur består av:
PG Jönsson
Torbjörn Spector
Anders Lindgren

2022 års stipendiat inom Kultur är Duo Julia &Theo

Motivering
Theo och Julia har valt en form för sitt musicerande som kräver mycket av musikerna. Två instrumentalister skall tillsammans på ett lyhört sätt stödja varandra. Att de dessutom spelar musik över ett brett spektrum av stilar gör det ännu mer imponerande. Genom sitt musicerande och sättet de framträder på skänker Duo Julia och Theo glädje och de bevisar musikens kraft att betyda något.
Prismottagare Theo Hillborg (Julia Isaksson hade förhinder)

Googlar man på Julia & Theo hittar man massor av priser och artiklar. Här har jag valt ut en arikel i musiksyd.