Måndagen den 29 maj firade medlemmarna i Stockholm-Skanstull Rotaryklubb den traditionella KP Memorial dagen.
Perfekt väder för att spela golf den här dagen. Vi brukar ju ha tur med vädret! Vinnare 2023 är Anders Lindgren, tvåa kom Ulf Bengtsson och Guje kom på tredje plats! Grattis till er alla.

Golfen

Vi var 8 golfspelare, som samlades på Wermdö Golf and Country Club mellan kl. 11 och 12. Vi hade två fyrbollar bokade kl. 12 och 12:10. Jag som hade turen och vann förra året hade i år nöjet att vara arrangör.

Jag och kanske också övriga spelare hade tänkt att slå en hink och att putta, dvs. att träna före starten. Men istället samlades vi i restaurangen och avnjöt en god lunch med lammfärsbiffar i gräddsås med svamp. Det kändes som om samlingen var i KP:s anda och när jag före starten hade nöjet att hälsa deltagarna välkomna i den sköna och gröna miljön, så kändes det som om KP var med oss och likaså vid kaffet efter 9 hål.

Vinnare i år blev Anders Lindgren, som spelade en mycket säker och stilfull golf hela vägen och som till och med sänkte sitt handicap, även om det var första gången som han - liksom de flesta andra - spelade banan.

Efter huvudrätten på kvällen fick jag nöjet att överlämna vandringspriset till Anders och vi alla kunde då hylla honom och hans eleganta spel. Nästa år blir det alltså Anders som arrangerar. Var, när och hur har vi i dagsläget ingen aning om."

Middagen

32 gäster kom på kvällen den 20 maj 2023 till Sturehofs nya salonger på adress Stureplan 2. I dörren välkomnades vi alla av vår klubbmäster Christina Möller.
Innanför dörren fick man mottaga ett glas bubblande Cava och ta hissen upp en våning. Där kunde de som behövde hänga av sig ytterkläder och pudra lite på näsan. Sedan gick vi in i en stor salong där det var dukat på 6 olika bord.
Miljön med bokhyllor på tre av väggarna och fönster på den fjärde ut mot Stureplan gav en hemtrevlighet.
Lokalerna var nyrestaurerade och doft av väggfärg och nyuppsatta bokhyllor var kännbar och allt gav ett varmt och välkomnande intryck.

Det minglades runt med Cava glaset och så blev det dags för presidenten att hälsa välkommen till kvällens begivenheter. Gästerna bads hitta sin plats vid borden som Christina placerat ut sittplatserna. Under kvällen så skulle Kåre Eriksson inleda med en betraktelse av Kurt Persson vår välgörare. Guje skulle redovisa golfresultat och sedan skulle det tackas för maten. Detaljer redovisas nedan.

Så var det dags för förrätten som var en Havskräftsoppa, purjolök, färskost och en bit havskräfta. Det bjöds på vitt vin ”Les petites Xavier” från Frankrike.

Sedan var det dags för prisutdelning i dagens golftävling som gick av stapeln på Wermdö Golf & Country Club. Tävlingsledningen – Guje – presenterade dagens segrare ANDERS LINDGREN med resultatet 68 slag. Andra platsen delades med 74 slag av Ulf Bengtsson och Guje. Med de lägsta handicapen dem emellan blev det Ulf som blev tvåa och Guje trea. Ytterligare info skriver Guje om.

Sen blev det varmrätt bestående av Pocherad torsk, räkor, pepparrot, pocherat ägg och hollandaise på brynt smör – smakade fantastiskt gott

Desserten bestod av karamelliserad sockerkaka med punschgrädde – utsökt!
Göran Claesson – som hade värdinnan till bordet – tackade på allas vägnar för maten och för att Christina ordnat en ny miljö för middagen.

Före kaffe och avec höll Gunnar Hansson talet till kvinnorna vilket uppskattades väldigt mycket,
Som president vid tillfället vill jag tacka alla som engagerat sig i kvällens middagsbjudning och då särskilt till vår Klubbmästare Christina Möller.
Det var med stor glädje jag konstaterade att var många klubbmedlemmar närvarande och sex gäster.
Tack alla för en trevlig kväll.

Skribenter Guje och Lennart
Bild: Guje