Så var det dags för 2022 års KP Golf Memorial. Åtta fantaster deltog i tävlingen som gick av stapeln den 30 maj på Lindö Golfklubb. Vinnare var ingen mindre än Guje! Läs mer om händelsen och se filmen!
Men först måste jag berätta om vad som hände långt innan. Den 9 maj hade vi besök av Carin Götblad – jag var fullt upptagen med att fixa teknik mm och Christina frågade mig: kommer du imorgon? Åtminstone var det vad jag hörde under sorlet i stora salen på Odd Fellow.
  • Oj- är det nåt jag har missat frågade jag.
  • Ja – KP Golfen – du kommer väl.
  • Javisst sa jag.
Väl hemma berättade jag för min man att nu ska vi på Golfmiddag! När är det frågade han. Jo – imorgon kväll svarade jag. Skrev upp platsen i GPS: en och kände mig trygg med att jag inte skulle missa det.
Dagen efter (10 maj) besökte vi min svåger som är 98 år gammal och åkte därifrån i tid för att byta om hos sonen som bor i Hammarby Sjöstad. Vi bytte om och kom iväg till Ulriksdals värdshus. På väg dit ringde jag Christina och frågade om exakt var restaurang Emmer låg – Jo- sa hon det ligger i själva Ulriksdals värdshus.
Väl framme i tid – är det dels tomt på parkering och dels becksvart inne i restaurangen. Det verkar stängt säger min man. Vi knackade på men där fanns det inte någon som svarade. Ringer Christina igen och säger: det verkar stängt kära Christina. Ja – svarar hon – det är egentligen stängt på måndagar men de öppnar speciellt för oss! Jamen. Vi är där nu och undrar var ni är någonstans 😊 Tystnad!
Sedan utbrister Christina: Nämen det är den 30 maj som vi ska träffas där! Nu var det min tur att vara tyst och låta det hela sjunka in innan jag brast ut i skratt 😊 Lojala Rotarianer är alltid ute i god tid, låt gå för att det var hela 20 dagar innan!

Nåväl – då var äntligen den 30 maj och dags för årets tävling i KP Golf Memorial. Efter en del återbud, blev det åtta spelare som kämpade om vandringspriset på Lindö Äng. Vädret var mulet men relativt varmt så förhållandena var bra för golf.
Vi hade alla en mycket trevlig golfdag tillsammans och resultaten vittnade om en hård kamp.

Vinnare v årets KP Memorial blev:
Guje Östedt-Axelsson med netto 69 slag.
På andra plats kom Ulf Bengtsson på netto 73 slag och på tredje plats placerade sig Anders Lindgren på samma nettoresultat 73.

Tack alla deltagare för ert deltagande, en väl genomförd tävling i en mycket trevlig atmosfär.
Vi ser alla fram emot 2023 års drabbning som kommer att arrangeras av vinnaren Guje.

Klockan 1800 var det dags för att fira vinnaren på restaurang Emmer som ägs och drivs av trestjärniga kocken Björn Franzén. Christina hade två roller under kvällen dels skulle hon hålla i Gastronomiska sällskapet utdelning av silverskeden och dels skulle hon delta i vår fest som hon arrangerade. Allt gick som planerat och vi åt en fantastisk femrättersmeny.

Tartelett, äggula, stenbitsrom
Rädisa, gulärt, basilika
Jordärtskocka, tryffel, wrångebäcksost
Buljong på gurka, rökt gös

Rimmad gös, gurka, fermenterad chili, koriander

Lammbringa, vit sparris, tomat, ogräs, fläder

Lamm, jordärtskocka, timjan, ramslök, rapskott, äpple, grön sparris, lammsky

Rabarber, rosor, citronverbena, mandel.

Allt var fantastisk gott:

Under kvällen fick vi besök av trädgårdsmästare Maria Hult som berättade om skötsel av deras trädgårdsland och vilka produkter som går direkt till deras kök Svenska Brasserier

Sedan var det PHF utdelning och överlämning av Pokalen till vinnaren av årets golfturnering.
Efter middagen fick vi besök av Björn Franzén som är Sveriges ende kock med tre stjärnor i Guide Michelin.  Vår acting President Lennart tackade vår alla tiders värdinna Christina, och vi avslutade kvällen klockan 2200. Ni får ursäkta lite skakighet i filmen eftersom jag använde min mobil den här gången.

Tack alla deltagare för en supertrevlig dag och kväll.
Ulf Bengtsson
Paki Holvander.