På klubbmötet den 7 mars fick vi lära oss en del om vad som händer i Ukraina, varför det händer just nu. Vi fick också ta del av några möjliga scenarier framåt. Sist men inte minst analyser om Putins slutmål.

Idag var det verkligen välbesökt klubbmöte. Anledningen var nog att ämnet är högaktuellt, Ukrainakriget! Vår föreläsare var Hugo Von Essen, som numera är välbekant ansikte i TV och hörs av och till i radion (P1). Hugo är nämligen statsvetare, studerat ryska, psykologi, idéhistoria och juridik vid Uppsala och Stockholms universitet. Han har också studerat vid State University i Saint Petersburg. Har praktiserat på Utrikesdepartementet (enhet för Östeuropa och Centralasien). Bortsett från praktiken har han också arbetat på Utrikesdepartementet OSSE-sekretariat.
Med andra ord vet han vad han pratar om.
Det var superintressant att lyssna på Hugo. Du kan ta del av föreläsningen i filen. Hans bilder finner du som PDF