Rimbo marknad
Få har hört talas om det men Rimbo marknad är Sveriges största endagsmarknad. Det äger alltid rum första torsdagen i oktober. Äntligen marknadsdag efter två år av uppehåll.

Lilla byn Rimbo med sina 10 000 invånare besöks annars årligen av 40 000 – 60 000 besökare just på marknadsdagen. Skolorna ger eleverna ledigt efter klockan 1200 – annars skulle det bli revolution i Rimbo. Det finns ytterligare en marknadsdag i Norrtälje som äger rum första onsdagen i oktober. Men de har inte lika många besökare som marknadsdagen i Rimbo – så enkelt är det.

Minns såväl en gång när jag jobbade i Norrtälje kommun och vi skulle ha en konferens som vi planerade första torsdagen i oktober – det blev fullständigt kaos med alla anställda som protesterade. Min chef argumenterade att ja – ni kan väl besöka Norrtälje marknad – men den argumenten gick inte hem eftersom de anställda ville besöka både Norrtälje och Rimbo marknad. Traditionen sitter i ganska hårt. Min chef och jag fick snällt ge med oss eftersom personalen skulle bojkotta konferensen annars.

Vad är det för speciellt med Rimbo marknad?
Rimbo marknad har anor från medeltiden. Marknaden fick en riktig skjuts när järnvägen kom till Rimbo någon gång i slutet av 1800 – talet. Antalet besökare från alla håll och kanter ökade markant när järnvägen gjorde entré.

Det är verkligen en folkfest när marknadsdagen väl infaller. Man brukar lite skämtsamt säga att människorna i Rimbo har en annan tideräkning än alla andra – man säger före och efter marknaden istället för före årsskiftet osv 😊

Det är mer än 800 marknadsstånd varje år. Här säljs alltifrån disktrasor till kläder och de flesta brukar handla sina julklappar på marknadsdagen.

Man kan också njuta av olika delikatesser som ärtsoppa, eller varför inte inlagd strömming på hård smörgås. Det finns massor av aktiviteter för barn alltifrån karuseller till radiobilar. Polisen brukar ha information om olika saker. När min man och jag besökte marknaden första gången (på 70-talet) hade man t o m strip-tease i ett tält – men det förekommer inte numera.

Det finns många som återkommer varje år och är nästintill legendariska. Vildhasse är en av dem. Han brukade sjunga bakom disken och sångerna handlade om korvarna och allt annat som han sålde, med andra ord hade han diktat ihop sångtexten själv. Det var alltid lika kul att se honom årligen. Så här skriver NorrteleTidning om Vildhasse:

”Hans knallebana började i Rimbo redan 1955, berättar han. Han gick då på Ekebyholmsskolan och han hade lyckats få in en fot hos skinnhandlarna från Malung. Tio kronor dagen fick han av dem som springpojke.
Vild-Hasse berättar att på den tiden låg marknaden i det som kallades för Marknadshagen. Det är där som bostadsområdet Hagen växte upp på 1960-talet.
Korvhandlare Vild-Hasse blev han senare, säger han och berättar om hur han under kalla krigets dagar lyckades skicka iväg en korvbit rakt i ögat på generalen för marinkommando nord. Vild-Hasse berättade historien på sitt eget högljudda mässande sätt:
– Jag sa till generalen. Det är en ond värld vi lever i. Man vet aldrig när man träffar sin fiende. Hörru generalen gör om det här om du kan...
Vild-Hasse är inte bara slängd i käften – femfaldig svensk mästare i munvighet som han är – han är även slängd med kniven. Han gör en snärt med kniven. En korvbit far iväg i en vid båge.
Det samma hände vid mötet med generalen, berättar han. Fast då for korvbiten rakt upp i ögat på generalen som fick åka till lasarettet. Nästa dag toppades tidningarna med rubriken ”Vild-Hasse Bengtsson sänkte det svenska försvaret”.
Vild-Hasse sammanfattar:
– Med en renkorv beväpnad har jag slagit hela världen med häpnad. ”

Såååå börja att planera ett besök på Rimbo-marknad till nästa år.
Är du klubbmedlem och vill besöka Rimbo marknad nästa år så lovar jag att bjuda på grönärtpurésoppa som har blivit tradition hos oss sedan vi flyttade hit i mitten på 70-talet.
Välkomna
Paki

Äntligen marknad efter några års uppehåll pga pandemin.
Foto: Christer Holvander