230227 – Round Table
Först av allt uppvaktade vi Christina som fyllde 80 den 24 februari. Därefter hade vi riktigt bra diskussioner kring val av DG för det nya distriktet 2355 för 2025 – 2026.
Dagens lunch var bankad kyckling med potatis och god sås.

Christina blev uppvaktad med sedvanlig champagneflaska och sedan hade undertecknad skrivit ihop en dikt som lästes upp. Christina tackade alla för uppvaktningen.

Presidenten inledde med att redovisa hur den nya distriktsindelningen som föreslås gäller fr.o.m. den 1 juli 2024 påverkar vår klubb. Vi har historiskt tillhört distrikt 2370 som omfattat klubbarna i Södermanlands län med gräns vid Slussen. Det är fem klubbar Högalid, Söder, Fryshuset, Skanstull och Stockholm sydväst som är aktuella för överföring till det nya distriktet 2355. (Stockholm/Uppland)
Det förberedelsearbete som detta medför i vår klubb handhas av inkommande Presidenten P-G Jönsson,

De nämnda fem klubbar som lämnar 2370 har mottagit information om arbetet med att ta fram en ny Guvernör för det nya distriktet 2355.
Skanstulls styrelse fattade beslut vid sitt senaste möte den 6 februari att inte besvara valkommitténs beslut eftersom "Uteblivna svar noteras om positiva för Lydia Banderby".

Den 24 februari kom det ny information till de fem klubbarna där det framgår att Djursholms RK har inkommit med ett motförslag som kandidat i Guvernörsvalet för 2025–2026 i det nya distriktet 2355.

Det blev en engagerande diskussion hur vår klubb skulle agera. Svar skall lämnas senast den 8 mars och valet skall ske på stämman den 11mars 2023.

Sedan blev det otroligt bra diskussioner kring val av Distriktsguvernör (2025–2026). i det nya distriktet
En nomineringskommitté bestående av representanter från både 2350 och 2370 har intervjuat tre kandidater. Alla tre är bra kandidater men kommittén är ju tvungen att föreslå en kandidat, vilket de har gjort. En kandidat var inte nöjd och vill ställa upp som motkandidat till den av valberedning nominerade kandidaten. För att kunna göra det måste vederbörande inhämta stöd från 20% av distriktets klubbar för att ha möjlighet att bli valbar.

Kandidaten i fråga har då vänt sig till alla Presidenter inklusive presidenter för de 5 klubbar som kommer att ingå i det nya distriktet. Frågan som Lennart ställde var om klubben är villig att stödja motkandidaten eller ej.
Till en början var alla positiva till att stödja motkandidaten med undantag av en person, men så småningom blev det klart att en del information saknades. Vi hämtade Claes Nilsson från Stockholm Söder RK som sitter med i nomineringskommittén, han informerade om hur det hela har gått till och svarade på de närvarandes frågor. Efter genomgången beslutade de närvarande att vi ska stödja den kandidat som nomineringskommittén har valt. Tack Claes för en mycket bra genomgång, det var mycket uppskattat av alla närvarande.
Presidenten kommer att meddela detta beslut till DG Peter Moberg i distrikt 2350 och vår DG Jan König.

Vinlotteriet: Ulrica och Christer vann vinlotteriet.

Vid pennan
Lennart Petersson