Så var det dags för vår medlem Birgitta berg Wikander att berätta om sin senaste bok Slites okända Raukar. Otroligt intressant att lyssna på hur boken kom till och hennes vedermödor innan hon hittade en fotograf som var villig att ställa upp. Ni kan själva lyssna till hennes historia (se video).
Vi som var där kunde köpa en bok också till Rotarypris – självklart köpte jag genast ett ex. Väl hemma fastnar jag på Birgittas approach till Raukarna. Hon ser mycket mer än bara gamla stenar. Har inte hunnit läsa hela boken utan ögnat igenom det och förnimmer att Birgitta närmar sig frågan på ett mer filosofiskt sätt.

Alla människor ser olika saker när de titta på en och samma bild. Vi fick tala om vad vi såg när vi tittade på en bild.
Titta närmare på bilden! Vad ser du?

För mig var det glasklart en gapande mun – fantasin for iväg med mig och jag till och med se ett tandläkarborr 😊 Andra såg helt andra saker – så …vems bild är den sanna egentligen?  Birgitta säger: ”Om vi är öppna för varandras bilder och delar med oss av våra egna, kan det bli diskussioner som verkligen berikar.” Verkligen klokt – tänk om vi alla öppnade upp för oliktänkande?

Birgittas favorit är Kyssen som hon kallar det. Glädjande nog har fått tillstånd från fotografen att publicera bägge bilderna
 Men… men… tittar man närmare på bilden kan man se lite andra saker också. Spännande att höra om vad ni har för tankar om bilden/bilderna.

Om du vill köpa boken kan du höra av dig till Birgitta. Du hittar hennes epost och telefon när du logga in på CR.
Källa bilder: Tommy Söderlund