Synd om er som inte var med idag på klubbmötet. Vi fick lyssna till Agneta Falk som hade rest till Stockholm från Vadstena - just för att föreläsa för oss på Stockholm Skanstull Rotaryklubb! Hon talade under rubriken: Kan möten vara en förändringskraft?
Den 20 september hade vi besök av Agneta Falk som har jobbat med möten i mer än 20 år. Hur får man människor delaktiga på ett möte? Hur kan man filtrera bort rättshaveristen eller de som tar alltför stor plats. Många tips och idéer kring möten.

Hon delade ut följande tips till oss som deltog på mötet. Hon har en verktygslåda som verkligen är bra - i den finns bland annat talboll! Ja just det – Talboll. Tallbollen gör att alla mötesdeltagare måste ta ansvar för att dela med sig av tiden.

Alla har nytta av verktygslådan och de tips och idéer som man hittar där - vare sig man yrkesarbetar eller deltar i föreningslivet.
Är du intresserad kan du höra av dig till Agneta via e-post: Agneta@skaparlust.nu
Du hittar mer information om Agneta på hennes hemsida som dock inte är uppdaterad men intressant ändå. http://www.skaparlust.nu/

Några enkla regler
Så här får man en bra Dialog
(Dialog av grek. dia och logos. Ungefär = genomflöde av mening, att tillsammans söka mening.)
  • Börja med laget runt- använd gärna talboll / talpinne
  • Ge 100% uppmärksamhet till den som talar
  • Tala utifrån dig själv
  • Dela på tiden
  • Avrunda gärna med laget runt
  • Lägg märke till dina inre reaktioner
  • Var öppen inför det som sker. Finns lärdomar i allting.

Här är några bilder från dagens övning. Vi fick prova på att föra dialog med talpinne – och även använda viss teknik för att få deltagarna att vara härvarande – närvarande!
Synd om er som inte var med 😊