Vem är annorlunda egentligen? World values survey är en gedigen undersökning som genomförs i mer än 100 länder. Det startade 1981 och är den största icke kommersiella gränsöverskridande undersökning av mänskliga övertygelser och värderingar som någonsin genomförts. Databasen är öppen för alla att ta del av här kan du också ta del av alla frågor som ställs i undersökningen.

Enkelt uttryckt har man på Inglehart-Welzel kartan grupperat länder utifrån värderingar och synen t ex på äktenskap, religion osv. Ett land skiljer sig markant från alla andra – ja, rätt gissat! Det är Sverige.  Vi är inte så lik alla andra som vi har trott!
kan läsa mer om det på WVS hemsida

Den berömda kartan har tagits fram av Ronald Inglehart (University of Michigan) och Christian Welzel. Inglehart belönades med skytteanska priset 2011. Priset är ett av de största och mest prestigefyllda priserna inom statsvetenskapen.

Vad är WVS?
World Values ​​Survey (www.worldvaluessurvey.org) är ett globalt nätverk av samhällsvetare som studerar förändrade värderingar och deras inverkan på det sociala och politiska livet, ledd av ett internationellt team av forskare, med WVS-föreningen och sekretariatet med huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Undersökningen, som startade 1981, syftar till att använda de mest rigorösa, högkvalitativa forskningmodellerna i varje land. WVS består av nationellt representativa undersökningar genomförda i nästan 100 länder som innehåller nästan 90 procent av världens befolkning, med hjälp av ett gemensamt frågeformulär. WVS är den största icke-kommersiella, gränsöverskridande tidsserieundersökningen av mänskliga övertygelser och värderingar som någonsin genomförts, och inkluderar för närvarande intervjuer med nästan 400 000 svarande. Dessutom är WVS den enda akademiska studien som täcker hela skalan av globala variationer, från mycket fattiga till mycket rika länder, i alla världens stora kulturella zoner.

WVS försöker hjälpa forskare och beslutsfattare att förstå förändringar i övertygelser, värderingar och motivation hos människor över hela världen. Tusentals statsvetare, sociologer, socialpsykologer, antropologer och ekonomer har använt dessa data för att analysera ämnen som ekonomisk utveckling, demokratisering, religion, jämställdhet, socialt kapital och subjektivt välbefinnande. Dessa data har också använts i stor utsträckning av regeringstjänstemän, journalister och studenter, och grupper vid Världsbanken har analyserat kopplingarna mellan kulturella faktorer och ekonomisk utveckling.

Inglehart–Welzel kulturkarta
Kartan presenterar empiriska bevis på massiv kulturell förändring och beständigheten hos distinkta kulturella traditioner. Huvudtesen hävdar att socioekonomisk utveckling är kopplad till ett brett syndrom av distinkta värdeorienteringar. Analys av WVS-data gjord av statsvetarna Ronald Inglehart och Christian Welzel hävdar att det finns två stora dimensioner av tvärkulturell variation i världen:
  1. Traditionella värden kontra Sekulär-rationella värden och
  2. Överlevnadsvärden kontra självuttrycksvärden.

Traditionella värderingar betonar betydelsen av religion, relationer mellan föräldrar och barn, respekt för auktoritet och traditionella familjevärderingar. Människor som anammar dessa värderingar avvisar också skilsmässa, abort, dödshjälp och självmord. Dessa samhällen har höga nivåer av nationell stolthet och en nationalistisk syn.
Sekulär-rationella värderingar har motsatta preferenser till de traditionella värderingarna. Dessa samhällen lägger mindre vikt vid religion, traditionella familjevärderingar och auktoritet. Skilsmässa, abort, dödshjälp och självmord ses som relativt acceptabla. (Självmord är inte nödvändigtvis vanligare.)
Överlevnadsvärderingar lägger vikt vid ekonomisk och fysisk säkerhet. Det är kopplat till en relativt etnocentrisk syn och låga nivåer av tillit och tolerans.

Värderingar för självuttryck ger hög prioritet åt miljöskydd, ökad tolerans mot utlänningar, homosexuella och lesbiska och jämställdhet, och ökande krav på deltagande i beslutsfattande i det ekonomiska och politiska livet.

De två dimensionerna har skapats genom att köra faktoranalys över en uppsättning av tio indikatorer. De tio indikatorer som användes (fem för att trycka på varje dimension) valdes av tekniska skäl: för att kunna jämföra resultat över tid använde vi indikatorer som hade inkluderats i alla fyra vågorna i Värdeundersökningarna. Dessa tio indikatorer återspeglar bara en handfull av de många övertygelser och värderingar som dessa två dimensioner utnyttjar, och de är inte nödvändigtvis de mest känsliga indikatorerna för dessa dimensioner. De gör ett bra jobb med att utnyttja två extremt viktiga dimensioner av tvärkulturell variation, men vi bör komma ihåg att dessa specifika objekt endast är indikatorer på mycket bredare underliggande dimensioner av tvärkulturell variation

[Källa: Kapitel 2 från Inglehart, R & C. Welzel. 2005. Modernisering, kulturförändring och demokrati: Den mänskliga utvecklingssekvensen. New York: Cambridge University Press].

Något som är bra att veta!
Pakizeh Holvander