Det händer mycket inom Rädda Östersjön projektet. Här har du möjlighet att delta i intressanta studiebesök och webinarier.
Datum att lägga på minnet:
Fredagen den 18 februari lyssna online på Robert Cederlund
Lördagen den 5 mars webbinar om våtmarker med titeln "Wetlands and the Baltic Sea Environment".
Lördagen den 12 mars – studiebesök på Utö.

Här kommer infomation från Östersjökommittén, som ger er chans att "dyka djupt" i våtmarker. Vi tror nämligen att våtmarker är ett utmärkt sätt att bidra till förbättringen av situationen i Östersjön.

Det blir en trestegsraket

1 - Fredagen den 18 februari berättar Robert Cederlund på Värmdö Skärgårds RK om arbetet med våtmarker på Utö. Han är ordförande i stiftelsen "Initiativ Utö" www.initiativuto.se

Du kan delta online för att lyssna på Robert Cederlund som kommer att berätta om hur man anlägger och driver en våtmark.

För att delta online klicka på länken:

Meeting ID: 861 5867 5961
Passcode: 1990.

2 Lördagen den 5 mars arrangerar vårt distrikt ett webbinarium om våtmarker med titeln "Wetlands and the Baltic Sea Environment". Det sker på uppdrag av BASRAN, Baltic Sea Regional Action Network, dvs. det gränsöverskridande samarbetet mellan de 9 länderna runt Östersjön. Här får Du både vetenskaplig bakgrund till våtmarker och några goda exempel - bland annat Utö.

För mera info och anmälan se distriktets hemsida.

Guje är representant för Sverige i BASRAN:s styrelse. Hon vill gärna att många blir medlemmar i BASRAN. Alla i Östersjökommittén är snart medlemmar och vi uppmanar alla klubbmedlemmar att gå med i BASRAN. Det kostar inget och Du får inbjudningar till seminarier/webbinarier och nyhetsbrevet.

Anmäl dig genom att skicka ett mail till:  hannele.kauranne@gmail.com med namn, mailadress och klubbens namn.

Vårt distrikt ansvarar för webbinariet den 5 mars. Guje är ansvarig men vår klubb deltar aktivt genom Anders T, som ansvarar för det tekniska genomförandet och Sven som är moderator.

3 - Lördagen den 12 mars är vi inbjudna att besöka Utö och får en visning av våtmarkerna av Robert Cederlund. Vi är redan flera anmälda från klubben (Värmdö Skärgård RK) men det finns plats för fler.
Mer information och anmälan hittar Du i länken till distriktswebben.

Ta chansen att lära dig mer om våtmarker och dessutom få en spännande marsutflykt till Utö

Hur miljömedveten är du? Testa dig här:  Stockholm Environment institute